Fin5 ratamestarityöskentely on neljän ryhmän tiimityötä

Kisamaastot ovat valikoituneet kokonaisuuksien perusteella

He ovat hiljaisia puurtajia, melkein piilossa viimeistellen omia suunnitelmiaan. Ratamestarit jatkavat aloittamaansa tarkkaa työtä yhdessä myös muiden suunnistuksen MM-kisa- ja Fin5-työryhmien kanssa, jotta niin huippusuunnistajille kuin tavallisille harrastajille tarjoutuu kaikin puolin mielekkäät kisat. Itse radat pysyvät visusti ydinryhmän tiedossa ja viimeistelyt tehdään ennen H-hetkeä.
Ratamestariryhmien koordinaattori, kokenut Kuopion Suunnistajien ratamestari Kari Heinonen (kuvassa) kertoo työn alkaneen keväällä 2023, jolloin valittiin päävastuussa olevat henkilöt.
– Vuoden 2023 loppuun mennessä oli saatu valmiiksi suunnitteluorganisaatio henkilöineen ja ratavalvojat eri seuroista. Keväällä 2024 oli ratamestaritoiminnan suunnitelman runko ja yhteensovitettavat asiat päätetty pääosin ja suunnittelutyöt kesälle 2024 sovittu valmiiksi, kertoo Heinonen aloitustyöstä.
Heinosen mukaan kesä ja syksy 2024 olivat rastien ja ratojen suunnitteluaikaa maastossa ja myös rastien alustavat merkinnät tehtiin maastoon.
– Marraskuussa 2024 osakilpailujen suunnitelmat käsiteltiin neljässä eri kokouksessa ja sovittiin kunkin osakilpailun osalta jatkotoimenpiteistä tulevalle talviajalle. Ensi keväänä on sitten huhti-toukokuussa rastien ja ratojen sekä myös karttojen viimeistelyvaihe, kertoo Heinonen vaativasta projektista.
Ensi vuoden kesäkuussa suoritetaan Heinosen mukaan kaikki suunnistusviikon valmistelut, jotta kisassa kaikki on valmiina. Kesäkuussa myös pussitetaan kartat, jaetaan ne osakilpailuittain sekä lähdöittäin valmiiksi.
– Heinäkuussa on viimeistelyjä ja rastien tarkistuksia ja maastoon leimasimien viennit ennen ensimmäisiä kisoja.

Itse laji motivaationa

Heinosen vahvana motivaationa on ollut sitoutuminen suunnistukseen. Heinonen on kiertänyt rasteilla jo yli 62 vuotta alkaen H14-sarjasta.
– Vastuun ottaminen on ollut siinä suhteessa helppoa, kun tietää ettei ole yksin, vaan vahva tuki tulee muilta ratamestareilta ja muulta organisaatiolta. Ratamestarityö on pitkälti tiimityötä, tähdentää Heinonen.
Ison haasteen ratojen suunnittelulle tekee Fin5-suunnistusviikon ja MM-kisojen yhteen sovittaminen. Rastien ja ratojen suunnittelusta vastaa neljä ryhmää.
– Nilsiän ryhmä hoitaa 1. osakilpailun eli sprinttikisan. Tahkon ryhmä tekee kahden osakilpailun radat, Neulaniemen ryhmä yhden ja Puijon ryhmä oman kisansa. Yhteensä on tehtävissä 14 ratamestaria ja neljä ratavalvojaa. Pääratamestarit ovat hyvin kokeneita ratamestarityössä. Heistä neljä oli mukana jo Fin5-suunnistusviikolla vuonna 2019 toimien pääratamestareina tai ratamestareina, kertoo Heinonen.
Kaiken kaikkiaan ratamestaritoiminnassa on mukana kilpailujen aikana eri vaiheissa yhteensä 50-60 henkilöä.

Kisoissa noin 500 rastia

Kisan suunnittelun vaativuudesta kertoo jo rastien määrä. Heinosen mukaan rasteja tulee olemaan noin 500 ja erilaisia ratoja noin 250. Maastot ovat valikoituneet MM-kilpailujen kokonaisharkinnan perusteella huomioiden Pohjois-Savon suunnistusmaastot.
– Lisäksi MM-kisan oheistoimintojen tila- ja kiinteistötarpeet, parkkialueet ja yleisön tarvitsemat tilat ovat vaikuttaneet kisapaikkojen valintaan. Fin5 järjestetään pitkälti MM-kisojen ehtojen pohjalta käyttäen pääosin samoja maastoja pois lukien sprintti.
Heinosen mukaan Fin5-kisailijoille ja katsojille mahdollistuu ainutlaatuinen mahdollisuus olla osallisina MM-kisoissa.
– MM-kilpailukartat ja Fin5-suunnistusviikon kartat ovat yhteneväisiä. Erillisiä karttoja on tehty vain Fin5-osakilpailua varten Nilsiän sprinttiin. Karttojen viimeistely tehdään vielä keväällä 2025 kesäkuun alkuun mennessä mahdollisten talven tuomien muutoksien ottamiseksi mukaan karttoihin, Heinonen kertoo.
Fin5 suunnistusviikolla on joka päivä kuntosuunnistukset, joissa on kolmen eri vaativuustason ratoja yhteensä kahdeksan. Heinosen mukaan myös aivan aloittelijoille tarjotaan sopivia ratoja ja erityisesti mahdollisuus nauttia MM-kisan tunnelmasta.

Teksti ja kuva: Hannu Keränen

Samankaltaiset artikkelit